Når jeg laver jokes om spildt potentiale handler det altid om LinkedIns annonceværktøj.
LinkedIn har så meget relevant data om os, herunder:
- Hvor vi arbejder
- Vores præcise jobtitel
- Hvad vi er dygtige til med vores skills og anbefalinger
En sand guldgrube for B2B-annoncering.
Men du der har prøvet at bruge annonceværktøjet ved, at oplevelsen svarer til at overvære FC Køge og FC Thisted spille en regntung torsdag aften i den danske 1. division: Det er træls og spild af tid.
—
Vi hjælper i Obsidian Digital hver måned ca. 100 danske virksomheder med at få succes med annoncering på de sociale medier. Det er de erfaringer, jeg giver videre til dig i bogen om Facebook annoncering.
I de bedste måneder hjælper vi måske 5 virksomheder med annoncering på LinkedIn – de 95 er Facebook & Instagram.
Det er ikke fordi, vi ikke vil:
Jeg synes personligt godt om LinkedIn som socialt medie og bruger meget tid herinde. Jeg følger med i andres opdateringer og deler selv.
Annoncemæssigt svarer det bare til kameraet i en Nokia 3310. Ja, det tæller, men ikke rigtigt.
Der er flere problemer med LinkedIn:
- Priserne er vanvittige. Regn med at betale 30-50 kr. pr. klik. CPM-prisen er 5-10x højere end Facebook.
- Når du opretter dine annoncer, sletter LinkedIn dem nogle gange. Hvis de går igennem, bliver de afvist efter en uge. Hvis du skriver, får du ikke svar.
- Retargeting er 60 dage eller ingenting (og selv hvis du vælger 60 dage, virker det ofte ikke). Du kan ikke lave rigtig konverteringssporing. Ikke engang upload af e-mailadresser virker ordentligt.
Det kunne være så godt – men det er så skidt.
Det er ikke fordi, at LinkedIn er dumme. Det sociale netværk er ejet af Microsoft og tjener penge. Det er bare på deres rekrutteringsydelser i stedet.
Før LinkedIn blev solgt til Microsoft var det børsnoteret. Dengang kunne vi se, at ca. 75 % af omsætningen kom fra salg af rekrutteringsydelser. Sølle 10 % var annoncer. Det tal for Facebook (og Google) er ca. 99 %.
Der er bare ikke fokus på os annoncerer.
Men hvad så hvis du er en b2b-virksomhed – skal du så annoncere i Jyllands Posten og køre kold kanvas mødebooking?
Selvfølgeligt ikke.
Facebook er et fantastisk B2B-annoncemedie.
Nogle af de ting der virker bedst for os er upload af e-mailadresser fra CVR-udtræk, hvor du målgrupper præcise virksomhedsejere; adfærdsbaseret målretning af SMV-segmentet; og geofencing, hvor vi laver annoncer til personer, der deltager på relevante messer og konferencer.
Facebook er et fantastisk B2B-medie. Jeg tøver ikke med at kalde det for Danmarks bedste af slagsen. Det har vi også andres ord for – se fx her:
Det er alt sammen noget, du også selv kan lære. Linket er her:
Fbannoncering.dk
Til dig, der ikke vil betale 50.000 kr. for en avisreklame!