Derfor anbefaler vi aldrig LinkedIn (alene) til vores kunder

Når jeg laver jokes om spildt potentiale handler det altid om LinkedIns annonceværktøj.

LinkedIn har meget relevant data om os, herunder:

  • Hvor vi arbejder
  • Vores præcise jobtitel
  • Hvad vi er dygtige til med vores skills og anbefalinger

En sand guldgrube for B2B-annoncering.

Men du der har prøvet at bruge annonceværktøjet ved, at oplevelsen svarer til at overvære FC Køge og FC Thisted spille en regntung torsdag aften i den danske 1. division: Det er træls og spild af tid.

Vi hjælper i Obsidian Digital hver måned ca. 100 danske virksomheder med at få succes med annoncering på de sociale medier. Det er de erfaringer, jeg giver videre til dig i bogen om Facebook annoncering.

I de bedste måneder hjælper vi måske 5 virksomheder med annoncering på LinkedIn – de 95 er Facebook & Instagram.

Det er ikke fordi, vi ikke vil:

Jeg synes personligt godt om LinkedIn som socialt medie og bruger meget tid herinde. Jeg følger med i andres opdateringer og deler selv.

Annoncemæssigt svarer det bare til kameraet i en Nokia 3310. Ja, det tæller, men ikke rigtigt.

Der er flere problemer med LinkedIn:

  • Priserne er vanvittige. Regn med at betale 30-50 kr. pr. klik. CPM-prisen er 5-10x højere end Facebook.
  • Når du opretter dine annoncer, sletter LinkedIn dem nogle gange. Hvis de går igennem, bliver de afvist efter en uge. Hvis du skriver, får du ikke svar.
  • Retargeting er 60 dage eller ingenting (og selv hvis du vælger 60 dage, virker det ofte ikke). Du kan ikke lave rigtig konverteringssporing. Ikke engang upload af e-mailadresser virker ordentligt.

Det kunne være så godt – men det er så skidt.

Det er ikke fordi, at LinkedIn er dumme. Det sociale netværk er ejet af Microsoft og tjener penge. Det er bare på deres rekrutteringsydelser i stedet.

Før LinkedIn blev solgt til Microsoft var det børsnoteret. Dengang kunne vi se, at ca. 75 % af omsætningen kom fra salg af rekrutteringsydelser. Sølle 10 % var annoncer. Det tal for Facebook (og Google) er ca. 99 %.

Der er bare ikke fokus på os annoncerer.

Men hvad så hvis du er en b2b-virksomhed – skal du så annoncere i Jyllands Posten og køre kold kanvas mødebooking?

Selvfølgeligt ikke.

Facebook er et fantastisk B2B-annoncemedie.

Nogle af de ting der virker bedst for os er upload af e-mailadresser fra CVR-udtræk, hvor du målgrupper præcise virksomhedsejere; adfærdsbaseret målretning af SMV-segmentet; og geofencing, hvor vi laver annoncer til personer, der deltager på relevante messer og konferencer.

Facebook er et fantastisk B2B-medie. Jeg tøver ikke med at kalde det for Danmarks bedste af slagsen. Det har vi også andres ord for – se fx her:

Det er alt sammen noget, du også selv kan lære. Linket er her:

Fbannoncering.dk

Til dig, der ikke vil betale 50.000 kr. for en avisreklame!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *