Facebook annoncering er komplekst.
Det er ikke altid til at sige, hvad der er rigtigt og forkert. Og så dog:
Når vi overtager annoncekonti med eksisterende data, er der særligt 3 fejl, der bliver ved med at gå igen. Det er 3 fejl, der forhindrer virksomheden i at skalere; der sænker afkast af annonceringen; som i det hele taget er penge ud ad vinduet.
Tjek dem her:
Opdeler i Facebook og Instagram for at se, hvad der virker
Den her er virkeligt slem:
Vi ser mange Facebook annoncører i Danmark opdele deres annoncesæt i Facebook og Instagram. Årsagen er at de gerne vil se, hvilke platforme der bidrager med salg og konverteringer. Det er også fair nok.
Men hvis du gerne vil se det, kan du jo bare trykke på ’Udspecificering’ og vælge ’Platform’ – så ser du præcis hvordan den enkelte platform har performet!
Problemet med at dele dine annoncesæt op, er at du giver dem hver et budet, Facebook så overholder.
Du giver fx Facebook 100 kr. og Instagram 100 kr.
Men hvad hvis pengene var bedre brugt ved at give Facebook 180 kr. og Instagram 20 kr.?
Ved at konsolidere dine annoncesæt, lader du Facebooks algoritme gøre arbejdet for dig. Facebook er klogere og hurtigere, end vi er – det får du bedre resultater af. 🙂
Optimerer efter Klik
Måske den mest udbredte fejl:
75 % af Facebooks annoncører optimerer efter klik. Det betyder, at Facebook viser annoncerne til brugere, der normalt klikker meget på søgeresultater. Men det betyder, at 75 % af Facebooks annoncører går efter de samme brugere. De bliver budt op i Facebooks auktionssystem.
Når du optimerer efter klik får du:
- Dem der klikker mest
- Effektivt den dyreste målgruppe på Facebook
- Men IKKE dem, der konverterer mest!
Der er ikke sammenhæng mellem folk der klikker mest – og dem, der køber dine produkter. Men du betaler med sikkerhed mere for dine visninger.
Løsningen er at optimere efter konverteringer i stedet for. Det kan du, når du har opsat din konverteringssporing, så Facebooks standard events som fx Lead, AddToCart og Purchase affyres korrekt.
Slukker kampagner, de tjener penge på
Den her gør virkeligt ondt:
Vi ser mange danske virksomheder slukke kampagner på Facebook, de faktisk tjener mange penge på.
Årsagen er ofte to-delt:
For det første har de ikke opsat ordentlig sporing. Derfor kan de ikke aflæse resultaterne af deres kampagne.
For det andet aflæser de resultaterne i Google Analytics.
Google Analytics er et godt redskab til mange ting, men ikke til at aflæse resultaterne af en Facebook annonceringsindsats. Det skyldes især, at Google Analytics kigger på hvilke enheder (ikke personer), der besøger din side. Ofte skaber vi en besøgende på en mobiltelefon, der færdiggør rejsen på en anden mobil eller desktop-computer – og det kan Google Analytics ikke aflæse som en person, der stammer fra Facebook.
Så kommer de til at pause kampagne, de tjener penge på – og det er næsten det værste man kan gøre inden for online marketing.
—
Er du skyldig inden for nogle af de 3 her?
Min bog om Facebook annoncering løser dit problem – for du lærer hvordan du lader algoritmen arbejde for dig, opsætter den perfekte sporing og i det hele taget: Tjener penge på Facebook annoncering!