Hvad koster Facebook-annoncering? (og hvordan du sænker prisen med +50 %)

Facebook som annoncemedie kan være uoverskueligt – for hvad koster det egentligt?

Når du annoncerer med Google AdWords, kan du vælge, hvor mange kroner du vil byde per klik. Sådan fungerer det ikke med Facebook. Hvis du ikke ved bedre, kan det føles som om, du hælder penge ned i et hul og håber på det bedste. Og det er faktisk ikke helt forkert.

Du har ikke samme kontrol med, hvad du betaler for at vise dine annoncer på Facebook. Som tilfældet også er med Google AdWords, er der et tal fra 1-10, der (som den primære af flere faktorer) afgør, hvor meget du betaler for dine Facebook-annoncer.

Det tal hedder relevansscoren. Relevansscoren afgøres af, hvor mange af personerne i din målgruppe der liker, deler, kommenterer og på andre måder engagerer med dine Facebook-annoncer.

Hver eneste annonce du laver får en relevansscore. Scoren er fra 1 til 10. En dårlig relevansscore giver dyre annoncer, fordi at du skal betale Facebook mere for at levere en dårlig brugeroplevelse.

Din relevansscore er lav, hvis dine brugere er ligeglade, eller hvis de måske endda trykker “Skjul” eller “Spam” på dine annoncer.

Jeg vil gerne med et eksempel vise, hvor slemt det kan være:

fbads

Det her er grimt, fordi:

309 visninger for 619 kroner er 2 kroner per person (PER PERSON!!!).

Konverteringsprisen på 1600 kroner er højere end for AdWords.

Og det her er en retargeting-kampagne, der ellers burde give et særligt favorabelt afkast.

Den store udfordring for denne konto – som en konsekvens af dårlig kampagnestruktur, forkert brug af målgrupper og dårlig copy – var relevansscoren. Scoren var lav og det betød en meget høj visningspris og derved et lavt afkast.

Jeg overtog kontoen, rettede op på strukturen, brugte de rigtige målgrupperedskaber og genstartede det hele.

Nu koster en konvertering i samme retargeting-kampagne (køb til en værdi af ca. 6k ekskl. moms) 100 kroner.

1600 kroner eller 100 kroner per salg.

Vores CPM er nu nede på 50 kroner. Før var det spidsen af en Super Hornet.

Det er derfor spørgsmålet ”Hvad koster Facebook annoncering?” er svært at svare på. Prisen afhænger af, hvor god du er til at udfærdige annoncer, din målgruppe synes er interessante.

Facebook annoncering er billigt, hvis du har et produkt, du formår at engagere målgruppen i. Men det er dyrt, hvis din måde at annoncere på er ved at smide et kedeligt produktbillede og en ”tilbudstekst”-op. Dine brugere er ligeglade, og det afspejler sig i prisen du betaler for annonceringen.

Sådan sænker du prisen (ved at hæve relevansscoren)

smartphone-tager-billede

Når du ved, at en lav relevansscore giver en høj pris på Facebook annoncering, er næste skridt nemt at regne ud:

Du skal have en højere relevansscore.

Hvis vi tænker tilbage et øjeblik, så så du, at relevansscoren gives på baggrund af brugerens reaktion til din annonce.

Synes brugeren at annoncen er spændende; ”Liker” brugeren; klikker brugeren på linket – engageres der.

Din relevansscore er en funktion af 2 ting:

  • Din målgruppe.
  • Dit budskab.

Hvis din relevansscore er lav, er det derfor en af de to, der er problemet.

Enten viser du den forkerte annonce til den rigtige målgruppe; eller den rigtige annonce til den forkerte målgruppe. Måske endda den forkerte annonce til den forkerte målgruppe. Kun hvis du rammer den rigtige målgruppe med den rigtige annonce, får du annoncevisningerne til en billig penge:

daarlig-copy-1

I min værktøjskasse til en højere relevansscore (og derved lavere pris på Facebook annoncering) finder du blandt andet:

  • Opsplitning af målgrupper: Måske er den rigtige målgruppe til stede, men den er bare mudret sammen med personer, der er ligeglade. Ved at opsplitte mine annoncesæt kan jeg se, hvad der fungerer og hvad, jeg skal stoppe med.
  • Mere tillokkende billeder: De fleste ser billedet som det første. Facebook er et visuelt medie. Derfor skal du lave billeder, der passer til formaterne (1200×628 / 600×600) og lokker brugeren til at klikke.
  • Bedre annonce-copy: Fortæl hvad brugeren får ud af at klikke – og bed direkte brugeren om at klikke.

De her tre ting kan næsten altid nedbringe prisen med 50 %, hvis udgangspunktet er en relevansscore på 1-2.

Og meget mere.

Tænk på relevansscoren som Facebook, der fortæller dig, at din annonce ikke passer til målgruppen. Annoncen er ikke nødvendigvis dårlig, men den passer dårligt til lige netop dette sæt af mennesker. Du skal derfor lave en ny annonce eller målrette nogle andre personer.

Ofte ved jeg hvem målgruppen er. Hvis jeg sælger kurser til advokater, så er målgruppen jo kun advokater. Hvis jeg får en lav relevansscore på mine annoncer her, er min eneste mulighed at ændre billede og copy, så advokaterne synes bedre om min annonce.

Andre faktorer

Gentofte er dyrere at målrette end Nakskov. Jeg forestiller mig i øvrigt at alle i Gentofte bor sådan her.
Gentofte er dyrere at målrette end Nakskov. Jeg forestiller mig i øvrigt at alle i Gentofte bor sådan her.

Relevansscoren er afgørende for, hvad din Facebook annoncer koster.

Men andre faktorer har også en smule at sige:

  • Nogle målgrupper koster mere end andre. Højtuddannede i Nordsjælland er mere eftertragtede end unge uden uddannelse i Nakskov. Prisen for at ramme whiskeybæltet er højere.
  • Nogle annonceformater har en højere CPM end andre – Lead Ads er fx høj, men en konvertering er alligevel billigere end ved ”klik til website”, fordi at formatet fungerer så godt.
  • Og hvis der er særligt mange Facebook-annoncører på en gang stiger prisen også – tænk folketingsvalg.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *