3-trins-guide: Målret Facebook annoncer til alle dine LinkedIn-forbindelser

Når jeg tænker på LinkedIn som annoncemedie, gælder følgende sandheder:

  1. Nogle spændende mennesker er forbundet med mig.
  2. Deres annonceringssystem er ligeså brugbart som en cykel med 2 flade hjul en regnvejrsmorgen i København.
  3. Derfor annoncerer jeg ikke på LinkedIn, men jeg laver til tider organiske opslag.

Genkender du situationen? 🙂

Jeg har en løsning på den.

Du har nemlig mulighed for at eksportere dine LinkedIn-forbindelsers e-mailadresser – de private e-mailadresser, der er brugt til at skabe deres konto – og målrette disse annoncering på Facebook. Hvis du sælger en konsulentydelse, bør dette trick være et af de primære i din redskabskasse. Målgruppen er spændende.

Og når du har læst den her guide, kan du også målrette den med Facebooks urimeligt lave CPM-pris.

Sådan her gør du:

Trin 1: Eksporter dine forbindelsers e-mailadresse

For at annoncere mod dine LinkedIn-forbindelser på Facebook skal du først eksportere dem.

Det har LinkedIn et værktøj til. Linket er her:

https://www.linkedin.com/people/export-settings

Du kan eksportere den foreslåede .csv-fil. Den bliver downloadet direkte i din browser.

Tryk her og eksporter dine forbindelser.
Tryk her og eksporter dine forbindelser.

Trin 2: Upload til Facebook

Herefter skal du uploade dine forbindelser på din Facebook annoncekonto.

Det gør du under Målgrupper:

I din annoncekonto
I din annoncekonto

Hvor du opretter en Brugerdefineret målgruppe:

brugerdefineret-ma%cc%8algruppe

Som kundefil:

kundefil

Upload:

vaelg-fil

Og vælg nu .csv-filen:

skab-ma%cc%8algruppe

Herefter går Facebook i gang med at matche e-mailadresserne med Facebook-profiler. Fordi at det er folks private e-mails de opretter LinkedIn-kontoen med, vil du sandsynligvis få en ”matchrate” på 60-90 %. For mit vedkommende varr det cirka 80 %.

Nu har du en målgruppe bestående af dine LinkedIn-forbindelser på Facebook:

linkedin-halfdan

Trin 3: Lav en annonce til målgruppen

Så mangler du blot at lave en annonce til dem.

Jeg er fx interesseret i at sælge min bog om Facebook annoncering. Det kunne jeg passende gøre ved at målrette mine LinkedIn-forbindelser, der kender mig og derfor er mere tilbøjelige til i det mindste lige at klikke på linket.

Som sagt, som gjort:

I Power Editor under Annoncesæt
I Power Editor under Annoncesæt
En færdig annonce
En færdig annonce

Og så er vi klar til at køre!

Men er det lovligt?

Når jeg underviser i Facebook annoncering og fortæller om dette trick, er det mest hyppige spørgsmål:

Men Halfdan – er det lovligt, det her?

Tidligere har jeg sagt:

Det tror jeg.

Men i dag kan jeg sige:

Ja – det ved jeg.

Forbrugerombudsmanden – der for tiden er en kvinde, men fortsat omtales forbrugerombudsmanden – har nemlig taget stilling til dette i jni 2016:

lovligt

Fordi at du ikke ved præcis hvem du rammer (Facebook giver dig ikke en liste med navne), og fordi personerne i målgrupppen kan trykke ”Nej tak” til annoncen, falder dette trick ikke ind under markedsføringslovens § 6 om uanmodede henvendelser (det vi i daglig tale kalder spam).

Med andre ord:

Giv den gas!

Din tur

Kunne du lide artiklen?

Gå til forsiden og download de første kapitler af min bog om Facebook annoncering gratis. Der er mere, hvor det kom fra. :o)

Halfdan

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *