2 ting skal være tilstede, før du kan få succes med Facebook annoncering:
- En skarpt defineret målgruppe.
- Et budskab, der passer perfekt til målgruppen.
Jeg synes især 2) er et frustrerende bekendtskab.
Måske kender du det selv:
- Du har opsat den perfekte målgruppe og har en lækker struktur i Power Editor
- Din formular er opsat eller landingssiden er klar til at modtage besøgende
- Nu skal du bare skrive annonceteksten, lave et billede, og så spiller det hele
Men når du sætter annoncerne i gang, får du ingen konverteringer, relevansscoren er banket helt i bund og Facebook kræver din førstefødte i pant for at blive ved med at vise dine annoncer.
Et eller andet er gået galt.
Hvis du er ligesom mig, så er det ofte punkt 3 – den gode annonce.
I dag vil jeg gerne dele en test af 4 forskellige annoncebudskaber til den samme målgruppe.
Målgruppen er ledige danskere.
Annonceformen er Lead Ads (dem der, hvor du tilmelder dig et nyhedsbrev uden at forlade Facebook).
”Kunden” er bogen ”Få Job” – en bog om jobsøgning, min gode ven Søren Sneftrup har skrevet og som jeg markedsfører.
Og de fire annoncer jeg har testet er næsten identiske bortset fra de første linjers tekst. Hvilken forskel de har gjort!
The (2) good, the bad & the ugly
Mine fire annoncer deler det samme simple billede:

Med det samme simple billede og den samme målgruppe har et vigtigt formål: Kun 1 ting er ændret fra annonce til annonce. Med denne metode er jeg sikker på at kunne isolere ændringen til min tekst – min copy.
Lad mig vise dig mine 4 annoncer – og jeg starter med den, der performede dårligst:
The Ugly

Stats
Leads: 3
Relevansscore: 2
Visninger: 1356
Pris: 250 kr.
Pris per lead: 83 kr.
Den klart dårligste annonce af de 4.
Med denne annonce var jeg bevidst specifik. Jeg lover læsere noget, der er ”til dig” og ”gratis”. Men jeg er ikke specifik på indholdet. Mit bud var fra starten af, at dette ville være den dårligste annonce. Det overraskede mig dog, hvor meget jeg fik ret.
Buzzwords gør det ikke alene.
The bad
Stats
Leads: 12
Relevansscore: 5
Visninger: 1739
Pris: 250 kr.
Pris per lead: 21 kr.
Med ”The bad” forsøgte jeg med udgangspunkt i ’social proof’ at lokke folk til at downloade min guide.
Overskriften med de 300 downloads skulle berolige folk med, at andre har gjort det før dem – derfor kan de også trygt downloade.
Det virkede delvist. 12 downloads er bedre end de 3 fra ’The Ugly’, men slet ikke lige så godt som de 2 gode.
The Good
Stats
Leads: 18
Relevansscore: 7
Visninger: 1842
Pris: 250 kr.
Pris per lead: 14 kr.
”The Good” fokuserer på fordelen ved at hente guiden – med andre ord: ”What’s in it for me”.
Den væsentlige del af overskriften er ”..få jobbet bagefter”. Jeg målrettede ledige og prøver at tilbyde det, de sandsynligvis er mest interesserede i: Et job.
Og med en relevansscore på acceptable 7 og 14 kroner per lead begynder vi at kunne tale om det.
The God
Stats
Leads: 22
Relevansscore: 8
Visninger: 1985
Pris: 250 kr
Pris per lead: 11 kr.
Den bedste åbner med en overskrift, der minder om den Thomas Bigum i 2015 brugte til sit oplæg til Marketing Camp (tak, Thomas).
Jeg stiller et simpelt spørgsmål og prøver at snige lidt frygt ind i sætningen. Læg mærke til, at:
- Jeg bruger ”fatale” i parentes for at bryde sætningens struktur
- Jeg bruger tallet 9 for i bedste ”listicle”-stil at gøre annoncen konkret
- Og at jeg fokuserer på, hvad folk gerne vil undgå – ikke hvad de gerne vil opnå. Vi bliver mere skuffede over at tabe 100 kr., end vi bliver glade for at vinde 100 kr.
Alt sammen noget der bidrager til en udmærket relevansscore på 8 og leads til acceptable 11 kroner per styk.
Aftermath
Kampagnen kan tillægges 2 øjeblikkelige salg af bogen. Vi omsætter lige under 200 kr. Per bog.
Ved tilmedling sikrer Zapier en overgang til en autoresponder hos Campaign Monitor, der lige nu er i gang. 6 bøger er break-even. Når alle mails er kørt igennem i autoresponderen for alle tilmeldte og jeg har kørt nogle retargeting-annoncer for dem på Facebook, er jeg sikker på, vi når det.
Det primære formål var dog en sjov test – og det lykkes i hvert fald!
Var indlægget værd at læse? Skriv en kommentar herunder og sig hej. Stil et spørgsmål eller bidrag med egne erfaringer. Det er sjovere, når vi alle bidrager. 🙂
Super fedt at du deler dine oplevelser.
Hvis du efter at have lavet teksten også lavede 4 forskellige billeder, tror jeg endda du kan presse den endnu mere.
Er det planen at der skal komme mere indhold på fbannoncering.dk?, så vil jeg gerne tilmeldes et nyhedsbrev 🙂
Mvh Casper